قله شاهوار..
شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

قله شاهوار

قله شاهوار منطقه البرز شرقی با ارتفاع ۳۹۸۶ متر، در مرز استانهای سمنان و گلستان و در بيست و چهار كيلومتري شمال غربي شهر شاهرود از جاذبه هاي گردشگري منطقه مجن محسوب مي شود. این قله از نظر ارتفاع رتبه بیست و چهارم در ایران و رتبه نخست در استان سمنان را داراست به گونه ای که در روزهای غیر ابری به راحتی از داخل شهر شاهرود قابل رویت است.
روستاهاي نگارمن، تاش، آبشار و قنديل هاي يخي آوستا ابرسج و ييلاق هاي زيبا و خوش آب و هواي قطار زرشك، دهي، پيرميشي و منطقه فوق العاده زيباي پري خواني (بين نگارمن و تاش) در كوهپايه هاي شاهوار قرار گرفته اند.
 
 
قله اين كوه در سرتاسر سال پوشيده از برف است و همین امر در باورهای مردم منطقه از جايگاه والايي برخوردار بوده و ضرب المثلي هست كه مي گويد : شاهوار، بي برف!؟ (كنايه از فرد دارایی كه هنگام تقاضا از او، ابراز فقر و نداری می كند).
مسیرهای صعود به قله شاهوار:
شاهرود - تاش- دره میشی - قله شاهوار
شاهرود - قطار زرشک - قله شاهوار
شاهرود - نکارمن -قله شاهوار
شاهرود - رودبار - استا - قله شاهوار

 

در فصل بهار روی قله چند آبگیر زیبا شکل می گیرد و در زمستان طوفان شدید و بوران و حجم سنگین برف از مشخصه های اصلی صعود به قله شاهوار محسوب می گردند.

پوشش گياهي اين منطقه تنوع زيادي دارد، از درختچه هاي گَون و زرشك تا درختان استوار اورس تا بالاترين ارتفاعات اين قله نمايان است و از نظر گونه هاي جانوري از تنوع خاصي برخوردار است كه مي توان به گونه هاي بز، كل، ميش، قوچ، خرس و پرندگاني همچون عقاب و كبك اشاره كرد.

در سال ۱۳۷۹ در دامنه شاهوار پناهگاهي به همت شهرداري تهران تكميل و تجهيز شده و به فدراسيون كوهنوردي اهداء شده است. در روستاي تاش نيز فدراسيون كوهنوردي قرارگاه مجهزي تأسيس نموده است. مسير دستيابي به روستای تاش بعد از گذر از شاهرود و ادامه مسير در جاده مجن به سمت شاهكوه و چهارباغ مي باشد.


برچسب‌ها: قومس , استان سمنان , شاهرود , مجن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب